Boekrecensie The Pioppi Diet

Boekrecensie The Pioppi Diet

The Pioppi diet is geschreven door documentairemaker en atleet Donal O’Neill. De co-auteur is de Britse cardioloog Aseem Malhotra, bekend van zijn strijd tegen obesitas en zijn kritiek op de gangbare voedingsadviezen.

Het boek is geschreven naar aanleiding van een documentaire die O’Neill en Malhotra maakten in 2015 met de titel The Big Fat Fix. In zowel de film als het boek wordt duidelijk gemaakt dat obesitas het gevolg is van verkeerde adviezen. ‘Eet minder, beweeg meer en vermijd vet’ heeft mensen alleen maar dikker en ongezonder gemaakt. De mythe dat verzadigd vet slecht voor ons is wordt hier doorbroken: het is de hoeveelheid suiker en andere snelle koolhydraten die ons ziek hebben gemaakt. Hart- en vaatziekten worden niet veroorzaakt door vet in de voeding maar door insuline-resistentie. Daarnaast is bewerkt voedsel de grootste bedreiging voor onze gezondheid.

Pioppi: het dorp waar de mensen vergeten om dood te gaan

Pioppi is een dorpje in het zuiden van Italië. In 2015 woonden er slechts 197 mensen. De inwoners zijn opvallend gezond en bereiken vaak een zeer hoge leeftijd. Voor de auteurs van dit boek een reden om te bestuderen hoe hun leefwijze verschilt van het overgrote deel van de wereldbevolking.

In het dorpje heerst een serene rust. Men leeft er in een rustig tempo. Er is geen supermarkt en ook geen sportschool. Elke ochtend varen er enkele boten uit om vis voor de avondmaaltijd te vangen. Men start de dag met een goede kop koffie. ’s Middags houdt iedereen siësta. De avondmaaltijd bestaat vaak uit vis of schaaldieren en gegrilde groenten met een royale hoeveelheid olijfolie. Vergezeld van een glas rode wijn neemt men uitgebreid de tijd om te genieten van het eten. Pasta maakt slechts een zeer klein deel uit van de maaltijd, het wordt soms gebruikt in een voorgerecht. Desserts zijn iets voor de zondag.

Van oorsprong is het een arm dorp. Er was dan ook niet altijd eten voorhanden. Een reden waarom men prima in staat is met een lege maag op het land te gaan werken. Een natuurlijke manier van periodiek vasten, waarvan we inmiddels weten dat deze bijdraagt aan een goede gezondheid.

Met Pioppi als voorbeeld hebben de auteurs een programma van drie weken ontwikkeld dat niet alleen gericht is op voeding, maar ook op vermindering van stress, beter slapen en een bepaalde manier van bewegen (‘Mindful Movement’). Malhotra stelt dat beweging niet zo zeer een kwestie is van duursport: het verbeteren van spierkracht, balans en lenigheid is het allerbelangrijkste.

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel behandelt de theorie en is met name gericht op uitleggen waarom we meer vet moeten eten en veel minder koolhydraten. Een en ander is zeer goed gedocumenteerd en voorzien van uitgebreide referenties.

Het tweede deel is een bewegingsprogramma dat in drie weken uitgevoerd kan worden. Het derde deel tenslotte is een compleet eetprogramma van drie weken met heerlijke recepten. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die zijn gezondheid wil verbeteren. In drie weken zul je het effect ervaren en waarschijnlijk wil je nooit meer terug naar je oude leefgewoonten. Helaas is het boek (nog) niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar het is geschreven in een makkelijk te volgen Engels.

Een leuk detail dat nog het vermelden waard is: Pioppi is het dorp waar Ancel Keys de laatste decennia van zijn leven heeft gewoond. Lees hier hoe groot zijn aandeel is geweest in de onterechte angst voor verzadigd vet.  Keys kwam er zelf al vrij gauw achter dat hij geen gelijk had gehad en erkende dit ook in het openbaar. In 1987 zei hij in de New York Times: “I’ve come to believe that cholesterol is not as important as a risk factor for heart attacks as we used to think it was”. Helaas was het kwaad toen al geschiedt en werd wereldwijd het advies gegeven om vetarm te eten. De studies die hij later deed naar het mediterrane dieet kregen veel minder aandacht in de media. Keys en zijn vrouw Margaret gingen zelf volledig over op deze manier van eten, zoals men dat in Pioppi gewend was. Zijn echtgenoot overleed op 97-jarige leeftijd, zelf werd hij bijna 101.

The Pioppi diet, Dr. Aseem Malhotra, Donal O’Neill, 2017, ISBN 9781405932639

Ook verkrijgbaar als E-book

De gerelateerde film The Big Fat Fix is te zien op de site van Dietdoctor.com (alleen voor leden, eerste maand gratis).