LCHF en duursport

LCHF en duursport

Het is vloeken in de kerk als je tegen een fanatieke duursporter zegt dat hij/zij eens koolhydraatarme voeding zou moeten proberen. De pasta-party’s aan de avond voor een grote marathon getuigen van een algemene opvatting dat er koolhydraten gestapeld moeten worden. En op zich heeft men ook wel gelijk. De glycogeenvoorraden in het lichaam geven slechts voor een beperkte tijd energie, dus het is zaak ervoor te zorgen dat je genoeg hebt voor een paar uur.

Duracellkonijn

Maar wat zou het heerlijk zijn als je je helemaal niet druk hoeft te maken over hoeveel je nu precies moet eten om een langdurige sportprestatie vol te houden. Koolhydraten geven slechts energie voor een paar uur terwijl je een vetvoorraad op je lichaam hebt waarmee je weken vooruit kunt. Ja, ook de meest afgetrainde sporter heeft genoeg vetreserves! Is je lichaam eenmaal ingesteld op vetverbranding dan word je een Duracellkonijn, je blijft maar doorgaan. Het spaart een hoop tijd als je tijdens een marathon of een lange fietstour niet hoeft te eten. En nog veel belangrijker: doordat je spijsvertering niet aan de slag hoeft heb je meer energie over voor de fysieke prestatie en je krijgt geen last van je darmen. Dat zou Tom Dumoulin een sanitaire stop bespaard hebben tijdens de Giro d’Italia van 2017.

Omschakelen

De meeste mensen zijn ingesteld op het verbranden van suikers. Dit is makkelijk toegankelijk en zolang er genoeg voorraad is zal het lichaam daar de voorkeur aan geven. Het omschakelen van suikerverbranding naar vetverbranding vergt tijd, reken op minimaal twee weken of zelfs nog wat langer. Heeft je lichaam uiteindelijk geleerd om vet als primaire energiebron te gebruiken, dan kun je fysiek presteren zonder voortdurend te moeten eten. Hoe meer je traint hoe sneller dit proces van omschakelen verloopt. Wat heel belangrijk is: zorg voor voldoende zout en vocht. Zeker wanneer je net begint met LCHF moet je voor elke training een groot glas water met een halve theelepel zout drinken. Dit heeft grote invloed op je prestatie.

Het kan zijn dat je sportprestaties in het begin wat verslechteren, maar hou vol: de beloning is nabij. Nog even de voordelen van LCHF voor duursporters:

  • Er is altijd voldoende energie aanwezig om te kunnen presteren. Je hoeft je nooit meer zorgen te maken of je wel genoeg of juist weer teveel gegeten hebt.
  • Tijdens het sporten gaat er geen energie verloren aan je spijsvertering. Daardoor gaat er veel meer bloed naar de spieren. Bovendien ontstaan er geen darmproblemen.
  • Door koolhydraatarme voeding vermindert het vetpercentage van je lichaam. Een mooie bonus voor elke duursporter!

Bron

www.dietdoctor.com

2 gedachten over “LCHF en duursport

  1. Top bericht Lily, ik merk het zelf ook bij de lange afstand wandelingen. Uur na uur loop je door zonder aan eten te denken. Het is een bevrijding van honger. Na een dag wandelen kom je thuis en wat denk je? Nog niet echt trek.
    Wel behoefte aan zout en vocht. Volgende keer doe ik dat voor de wandeling.
    Hoe heerlijk is dat!

    1. Inderdaad heerlijk als je je activiteiten volledig los kan koppelen van je voeding. Nooit meer bang zijn dat je te weinig eten bij je hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *