Suiker, onvruchtbaarheid en acne

Suiker, onvruchtbaarheid en acne

Wanneer wij onze kinderen tijdens de groei een overdosis suiker geven kan dit tot veel gezondheidsproblemen leiden. Afgezien van overgewicht en diabetes type 2 kan het bij meisjes zelfs leiden tot verminderde vruchtbaarheid. Ik vertelde hier al hoe te veel suiker kan leiden tot een vervroegde puberteit. Meisjes met overgewicht komen vroeger in de puberteit, krijgen vaker acne en lopen tevens een risico op problemen met de eisprong.

Voor wie de details wil weten: we noemen dit het Polycysteus Ovarium Syndroom, afgekort tot PCOS. Hierbij laten de eitjes niet los van de eierstokken en vormen blaasjes. De menstruatie wordt onregelmatig. 70% van de vrouwen met PCOS heeft hoge insulineniveaus in het bloed en is insulineresistent. Dit leidt weer tot hoge niveaus van de groeifactor IGF-1. Zowel insuline als IGF-1 stimuleren de productie van testosteron, het mannelijke geslachtshormoon, door de eierstokken. Daarbij zorgt insuline ervoor dat de lever minder SHGB aanmaakt. SHGB heeft een interactie met IGFB-1, de groeiremmingsfactor. Er wordt meer testosteron geproduceerd, wat de eisprong verhindert en ervoor zorgt dat de insulineresistentie groter wordt.

Testosteron maakt vrouwen hongerig en veel vrouwen met een hoog testosterongehalte hebben extreem veel zin in zoetigheid. Er ontstaat een vicieuze cirkel waarbij het gewicht verder stijgt en de insulineresistentie toeneemt. Deze cirkel is te doorbreken door te stoppen met suiker en snelle koolhydraten.

Vrouwen met PCOS hebben vaak acne. Testosteron zorgt ervoor dat de talgkliertjes meer vet produceren.

Bij groepen mensen die nog niet in aanraking gekomen zijn met de voedselindustrie, zoals de Masai en de Inuït komt geen acne voor, ondanks dat ze heel verschillende voedingspatronen hebben. Het enige wat deze groepen gemeen hebben is dat ze zelden of nooit suiker en zetmeel eten.

Er is weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van voeding op acne, maar er zijn genoeg aanwijzingen dat het helpt om suiker en andere snelle koolhydraten te vermijden. Uitproberen kan geen kwaad. Mensen die koolhydraatarm eten maken vaak melding van een gavere huid.

Wat betreft PCOS zijn er twee kleine onderzoeken gedaan (zie bronnen) naar de invloed van voeding op deze aandoening. Aan het onderzoek met koolhydraatarme voeding deden slechts 11 vrouwen mee, vijf daarvan hielden het vol waarvan er twee uiteindelijk zwanger werden. Het andere onderzoek betrof de invloed van een voedingspatroon dat zorgt voor minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel (GI-dieet). De meeste vrouwen die dit dieet volgden vielen af en hun menstruaties werden regelmatiger. Sterk wetenschappelijk bewijs is er dus nog niet, maar met deze resultaten in gedachten zou ik zeggen: wat heb je te verliezen? Probeer een tijdje LCHF voeding en kijk wat je ervaringen zijn.

 

Bronnen

  1. Ann Fernholm, Ett sötare blod (Stockholm, 2014)
  2. Relatie tussen testosteron en voeding: Sex hormones, appetite and eating behaviour in women
  3. Invloed van GI-dieet op PCOS: Effect of a low glycemic index compared with a conventional healthy diet on polycystic ovary syndrome
  4. Invloed van een koolhydraatarm dieet op PCOS: The effects of a low-carbohydrate, ketogenic diet on the polycystic ovary syndrome
  5. Invloed van GI-dieet op acne: A low-glycemic-load diet improves symptoms in acne vulgaris patients

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *