Tips voor een leven met minder koolhydraten

Tips voor een leven met minder koolhydraten

Wanneer je net hebt besloten om koolhydraatarm (low carb) te gaan eten dan is het vaak even zoeken naar een nieuwe manier van leven. Je bent zo gewend aan eten met veel koolhydraten en weinig vet dat het een hele omslag kan zijn. De meeste mensen zijn nog steeds erg bang voor verzadigd vet en moeten ervaren dat ze zich beter voelen als ze hier juist wel voor kiezen. De trek in zoetigheid zal snel verdwijnen en als je overgewicht hebt zal je aan de weegschaal en je tailleomvang merken dat je op de goede weg bent. Ik geef hier wat tips om het makkelijker te maken.

Begin met het opruimen van je kasten. Gooi dit weg of geef het weg:

  • Alle soorten koek en snoep
  • IJsjes en schepijs
  • Chips
  • Frisdranken en vruchtensappen
  • Margarine, ook de vloeibare om in te bakken
  • Plantaardige olie zoals zonnebloem- en slaolie
  • Alle pakjes en zakjes met kruidenmixen of poeder om sausjes te maken
  • Suiker in alle vormen
  • Bloem, tarwemeel, havermout
  • Pasta
  • Rijst
  • Aardappelen
  • Alles waar ‘light’ op staat
  • Kant- en klaar-maaltijden

Nu moet je de voorraden weer aanvullen. Zorg dat je dit in huis hebt:

  • Roomboter
  • Slagroom (minimaal 35% vet)
  • Volvette crème fraîche
  • Eieren, bij voorkeur van vrije uitloopkippen
  • Bacon
  • Vlees, liefst grasgevoerd
  • Vis, bij voorkeur vette soorten zoals zalm en makreel
  • Blikjes tonijn in water of olijfolie
  • Diverse soorten kaas, kies voor vette soorten
  • Geraspte oude kaas om bijvoorbeeld je groente te gratineren in de oven
  • Griekse of Turkse yoghurt met 10% vet
  • Alle koolsoorten zijn erg gezond: witte kool, spitskool, bloemkool, zuurkool, spruitjes etc.
  • Andere groenten die boven de grond groeien
  • Diepvriesgroente is prima zolang er niets aan toegevoegd is
  • Avocado’s
  • Olijven
  • Olijfolie
  • Gemengde noten (wees voorzichtig met cashewnoten, deze bevatten relatief veel koolhydraten)
  • Pure chocolade, minimaal 70% cacao

Wanneer je recepten van mijn site of van dietdoctor.com gaat maken, zijn dit producten die handig zijn om in huis te hebben:

  • Een pot extra virgin kokosolie.
  • Een pot ontgeurde kokosolie om in te bakken, te koop bij de meeste supermarkten.
  • Een goede kwaliteit amandelmeel. Let op de hoeveelheid koolhydraten, deze kan enorm verschillen. Maximaal 10 gram koolhydraten per 100 gram is het beste. Deze bijvoorbeeld, van Pit&enPit. Amandelmeel is duur, maar je doet erg lang met een zak.
  • Psylliumvezels (= fiberhusk). Dit kun je in een klein potje kopen bij het Kruidvat of een grotere verpakking hier. Psylliumvezels zorgen voor een goede darmwerking, zijn handig om vloeistoffen mee te binden en maken lowcarb brood luchtiger.
  • Pofiber. Dit zijn aardappelvezels, ook weer goed voor je darmen en handig om vloeistoffen mee te binden, brood luchtiger te maken en als vervanger van tarwebloem. Ik gebruik het in mijn walnotenbrood en als ik vlees of vis paneer; eerst even door de pofiber halen, dan door een geklutst eitje en daarna door wat amandelmeel of sesamzaadje.
  • Chiazaad als alternatief voor psylliumvezels.

 If you fail to plan, you plan to fail

In het begin is het belangrijk om je maaltijden te plannen. Je vervalt anders algauw in je oude vertrouwde voedingspatroon. Bedenk daarom voor een paar dagen wat je gaat eten en doe hier de nodige boodschappen voor. Het leven is onvoorspelbaar en daarom is het goed om bovenstaande producten zoveel mogelijk in huis te hebben. Ben je onderweg of op je werk dan is het handig om wat te eten bij je te hebben, voor als je tussen de maaltijden trek krijgt en geneigd bent naar de snoepautomaat of de benzinepomp te gaan. Een paar suggesties:

  • Babybel-kaasjes of andere voorverpakte kaas in een handzame vorm
  • Een paar gekookte eieren
  • Wat noten in een plastic bakje
  • Een bakje met olijven en stukjes fetakaas
  • Een klein potje kokosolie, lekker om twee theelepels door je koffie of thee te roeren

Er zijn genoeg recepten te vinden die makkelijk mee naar je werk te nemen zijn. Koolhydraatarm brood (zelfgemaakt, zie mijn recepten) is het makkelijkste, maar misschien heb je de mogelijkheid om iets op te warmen. Kook de avond ervoor wat extra en neem dit mee. Moet je de jaloerse blikken van je collega’s een zien als jij lekker zit te smullen. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Ook makkelijk is een wrap: kluts twee of drie eieren en maak er in een grote koekenpan een mooie dunne omelet van. Af laten koelen op een bordje en dan beleggen met bijvoorbeeld gerookte zalm, mayonaise en avocado. Rol het in een stuk aluminiumfolie en je kunt het zo meenemen. Of je prakt ’s ochtends even een avocado met gekookt ei en een klein blikje tonijn, crème fraîche en/of mayonaise en kruiden. Doe het mengsel in een bakje en vergeet niet om een lepeltje mee te nemen.

Kijk voor meer tips op de pagina LCHF.

Succes!

2 gedachten over “Tips voor een leven met minder koolhydraten

  1. Op dit moment ben ik je blog aan het lezen en hier aangekomen. Ik heb op de link voor het amandelmeel gekeken en die bevat geen 5.8 maar 9.1 gram koolhydraten. Misschien is het veranderd nadat je deze blog schreef, jammer! Ik zoek nog even verder met producten vergelijken:)

    1. Hoi Mariëlle, bedankt voor je reactie. Het klopt dat de hoeveelheid koolhydraten in amandelmeel behoorlijk kan verschillen. En in die van Body&Fit zitten inderdaad meer koolhydraten dan voorheen. Kies wel altijd de witte, in de bruine is de hoeveelheid koolhydraten twee keer zo groot. Tegenwoordig koop ik mijn amandelmeel bij Pit&Pit. Daar is het wat goedkoper. Dit meel bevat ongeveer 10% koolhydraten.
      Ik heb de informatie inmiddels aangepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *