Goede voornemens

Goede voornemens

Elk jaar blijkt weer uit de statistieken dat de top 10 van goede voornemens wordt aangevoerd door: 1. Afvallen, 2. Gezonder eten en 3. Meer bewegen. Na enkele maanden blijkt dat slechts een klein percentage van de mensen erin geslaagd is hun doelen te bereiken. Tijd om het dit jaar eens anders aan te pakken.

Om met het gezonder eten te beginnen: iedereen weet wel dat koek, snoep, chips en te veel alcohol niet gezond zijn. Een goed idee om hiermee te stoppen of het in ieder geval te beperken tot een feestelijke gelegenheid. Jammer is dat de gangbare norm voor gezond eten nog steeds vetarm is. Na alle vette kerststol en oliebollen gaan we weer massaal aan de lightproducten, ontbijtkoek, extra mager rundvlees, rijstwafels, magere yoghurt en melk etc. Veel fruit wordt gezien als gezond dus drukken we weer elke ochtend vijf stuks fruit door de slowjuicer of we maken er een smoothie van.

FOUT, FOUT, FOUT! Het voelt misschien allemaal wel erg gezond maar je krijgt een enorme hoeveelheid suiker binnen. De productie van insuline schiet omhoog en het lichaam begint vet op te slaan.

Wil je in 2018 af gaan vallen dan ben je misschien al voorbereid door een pakket maaltijdvervangers in de aanslag te hebben. De Modifast, Weightcare en Atkinsproducten waren de afgelopen week al in de aanbieding en zullen dat de komende week ook nog wel zijn. Mijn advies: niet kopen! Heb je dit soort producten al in huis gooi ze dan weg of geef ze aan iemand aan wie je een hardgrondige hekel hebt. Hoewel… obesitas en diabetes moet je niemand toewensen dus toch maar de vuilnisbak in met die troep.

Maaltijdvervangers werken vaak maar even. Je bent goed gemotiveerd na al dat slechte eten in december, dus een beetje honger kun je best verdragen voor een paar weken. Want honger krijg je er wel van, door het hoge percentage koolhydraten en veel te weinig vet. Vaak wordt er nog een flinke hoeveelheid suiker aan toegevoegd ook. En daar is ie weer: de insuline die zorgt voor vetopslag en de zo vurig gewenste vetverbranding doet stagneren. Dit effect wordt versterkt door het te kort aan calorieën. Het lichaam gaat al snel in de spaarstand en probeert zo zuinig mogelijk met de energie om te gaan. Je voelt je lusteloos dus dat sporten kun je ook wel vergeten.

Resultaat: alle bovengenoemde voornemens zijn gedoemd te mislukken. Gelukkig kan dit ook anders. De volgende keer vertel ik hoe je blijvend af kan vallen zonder honger en zelfs zonder te sporten.

Voor nu wens ik iedereen een fijne jaarwisseling en geniet desnoods nog maar even van die laatste oliebol!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *