Arsenicum in rijstwafels

Arsenicum in rijstwafels

Dagblad Trouw komt vandaag met het bericht: “In rijstwafels en rijstbloem voor baby’s is een hoog gehalte van het giftige arsenicum gevonden. De Nederlandse afdeling van consumentenorganisatie Foodwatch heeft 24 rijstproducten uit Nederlandse winkels laten testen door de universiteit van Belfast, waar veel kennis is over arseen in rijst. Van de 24 geteste pakken rijstwafels en rijstpapjes was het gehalte arsenicum bij zes producten hoger dan de toegestane waarde.”

Een verontrustend bericht, maar waar ik vooral van schrik is dat dit nu pas naar buiten komt. In Zweden, waar ik acht jaar gewoond heb, werd al in 2015 gewaarschuwd voor arsenicum in rijst en rijstproducten. Kinderen zouden niet vaker dan vier keer per week rijst, of een product dat rijst bevat, moeten eten. Het officiële voedingsadvies is om kinderen tot zes jaar geen rijstwafels te geven. En waarom zou je ook? In een rijstwafel zit helemaal niets aan nuttige stoffen.

In ons eigen land echter beveelt het Voedingscentrum rijstwafels aan als gezond tussendoortje. Gelukkig inmiddels wel met de restrictie dat je ze niet elke dag moet geven. Maar, melden zij op hun website, rijstwafels passen in een gezond en gevarieerd dagmenu. En waarom zeggen ze dat? Dit komt omdat ze nog steeds een vetarm voedingspatroon adviseren, ondanks dat hier geen enkel wetenschappelijk fundament voor is. Direct nadat een baby van de borstvoeding af is adviseren ze je dreumes halfvolle melk en magere yoghurt te geven. Borstvoeding bevat veel verzadigd vet en cholesterol, moeder natuur heeft ervoor gezorgd dat kindjes precies krijgen waar ze behoefte aan hebben. Helaas komt dan het Voedingscentrum met het vermanende vingertje: verzadigd vet is gevaarlijk, geef vooral magere producten. Tussendoortjes moeten weinig calorieën bevatten. Als je de adviezen volgt geef je je dreumes als ontbijt een boterham met margarine en appelstroop en een bekertje halfvolle melk. Door het hoge percentage koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel, er wordt insuline geproduceerd waardoor het bloedsuiker daalt tot onder het niveau van voor de maaltijd. Gevolg: je kindje heeft na twee uur al weer honger. Geen nood: een appel of een schaaltje druiven is de juiste oplossing volgens de richtlijnen. Weer een dosis suiker en het hele proces herhaalt zich. En zo gaat dat de hele dag door.  Kortom: geef je kindje veel koolhydraten zodat ze flinke wisselingen in hun bloedsuikerspiegel krijgen en als ze daarvan honger krijgen, geef ze dan vooral niet iets dat een beetje vult. Zo staan we aan de basis van een nieuwe generatie met overgewicht. Er is nog een lange weg te gaan…

Bronnen

  1. Artikel in Trouw
  2. Zweden ontraadt rijstwafels voor kinderen onder zes jaar
  3. Voorbeeld van een dagmenu voor een dreumes en peuter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *