Koolhydraatarm snacken

Koolhydraatarm snacken

De lijnproblemen van Linda de Mol zijn bij de meesten wel bekend inmiddels. Wanhopig probeert zij door calorieënbeperking en sporten een paar kilo kwijt te raken. Dat dit niet de juiste manier is zal ik binnenkort uitleggen. Waarom ik over haar begin is dat zij in haar blad Linda schreef: “Een zaterdagavond zonder chips, toastjes en kaas, ik vind er niets aan.” Dat begrijp ik helemaal, maar het hoeft ook niet zonder! De aardappelchips kun je vervangen door kaaschips, allerlei soorten kaas passen prima in een koolhydraatbeperkt dieet en als je de toast weglaat zal je zien dat je er ook veel minder van eet. Vet zorgt namelijk voor een langdurige verzadiging, terwijl je door de combinatie met koolhydraten maar blijft eten. Dat is het gevolg van de insulineproductie die je vetverbranding stopt en ervoor zorgt dat je na een bloedsuikerpiek weer een dal krijgt, waardoor je honger blijft houden. Kaasjes zonder de combinatie met koolhydraten brengen de insulineproductie niet op gang, zodat je met een paar stukjes al tevreden bent. Eet je er teveel van dan zal hooguit het afvallen wat stagneren, maar dik zal je er niet van worden.

Zelf ben ik meer van het snacken op vrijdagmiddag. Meestal houden we het vrij bescheiden, maar als er iets te vieren valt pak ik flink uit. Op de foto staan zo maar wat voorbeelden van koolhydraatarme hapjes die in een mum van tijd op tafel staan.

Noten zijn prima, wel met mate. Zachte Franse kazen vinden wij altijd lekker en bij de kaasboer scoorde ik een heerlijk stuk walnotenkaas. De Parmahamrolletjes zijn besmeerd met roomkaas. Bij de Lidl kun je Parmaham kopen zonder vervelende E-nummers. De enige toevoeging is zout.

Het recept voor de kaaschips: 

Meng 75 gram pittige geraspte kaas (Parmezaan of Grano Padano zijn erg geschikt) met wat peper en paprikapoeder. Schep bergjes op een met bakpapier beklede bakplaat en schuif ze 5 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Goed opletten, want verbrande kaas is niet lekker. Even laten afkoelen op een bordje en je hebt heerlijke knapperige chips met heel weinig koolhydraten.

Alcohol

 

Ik wil niemand aan de drank helpen, maar zelf houd ik wel van een goed glas wijn op z’n tijd. Ik was dan ook verheugd toen ik een onderzoek las waaruit bleek dat vrouwen boven de 50 gezondheidswinst boeken als zij een glas rode wijn per dag nemen. Bof ik even! Dergelijk onderzoek wordt meestal binnen de kortste keren weer tegengesproken, dus iedereen moet maar doen wat het beste voelt. Maar wil je af en toe wat drinken dan vertel ik je graag wat de beste keus is.

Bier kun je beter vermijden, dit bevat erg veel koolhydraten. Bovendien is het vloeibaar brood, als je geen granen eet kun je ook beter geen bier drinken.

Droge witte en rode wijn bevatten gemiddeld een halve gram koolhydraten per glas, net als champagne. Vermijd zoete wijn. Wil je iets sterkers dan zijn whisky, cognac, Martini en tequila koolhydraatvrije opties. Het spreekt voor zich dat likeuren erg veel suiker bevatten.

 

Proost en een goed weekend!

4 gedachten over “Koolhydraatarm snacken

  1. Zo komen we het weekend makkelijk door 🙂
    Hier in huis hebben we er al profijt van dat we andere dingen zijn gaan eten, bij mij is er al bijna 5kg af en degene die bijna dagelijks maagzuurremmers slikt heeft al stukken minder last van zijn maag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *