Het zero carbs project

Het zero carbs project

In mei was het drie jaar geleden dat ik begon met LCHF. Ik koos direct voor de ketogene variant, met naar schatting zo’n 20 tot 25 gram koolhydraten per dag. In het begin was dat voor mijn lichaam even wennen en kreeg ik de bekende verschijnselen als hoofdpijn, dorst, droge mond en moeheid. Toen mijn lichaam was afgekickt van de suiker, en dat gebeurde bij mij al binnen een week, wist ik zeker: dit is mijn nieuwe leefstijl. Ik voelde mij steeds energieker worden, kon veel helderder denk, mijn stemming werd stabieler en als kers op de suikervrije taart viel ik ook nog wat kilo’s af. Omdat het eten zo lekker en verzadigend is heb ik eigenlijk nooit problemen gehad om het vol te houden.

De laatste maanden merkte ik echter dat er wel veel slagroom, crème fraîche, Griekse yoghurt, roomkaas en noten doorheen gingen. Allemaal koolhydraatarme producten, maar ook hiermee moet je maat houden als je onder de 25 gram koolhydraten per dag wilt blijven. En wat ik vooral irritant vond: mijn hersenen begonnen die kop koffie met slagroom en een stukje pure chocolade na het avondeten gewoon te eisen. Het werd een ingesleten gewoonte, terwijl het eigenlijk een incidentele traktatie zou moeten zijn. Tijd om de boel eens even te resetten.

Cora schreef op haar blog KetoEnzo onlangs een stukje over eier-vasten. Hierbij beperk je je gedurende drie tot vijf dagen tot eieren, wat vet en een beetje kaas. Dit is een mooie manier om even terug te gaan naar bijna geen koolhydraten, maar ik moet er niet aan denken. Voor mij is het risico te groot dat eieren mij tegen gaan staan. Dat zou echt heel jammer zijn. Vandaar dat ik het anders aan ging pakken en koos voor vijf dagen alleen dingen eten waar nauwelijks koolhydraten in zitten. Ondanks de titel van dit stukje is helemaal 0 gram koolhydraten onmogelijk, overal zit wel een klein beetje in. Maar boven de 5 gram zou ik zeker niet uitkomen met alleen vlees, vis, eieren, kaas, boter, kokosolie en een enkele avocado.

Dit is wat ik tijdens mijn zero-carbs project heb gegeten:

Maandag

  • Ontbijt: 2 gekookte eieren, geprakt met een klont roomboter
  • Lunch: bordje met makreelfilet, Parmaham, brie, blauwschimmelkaas en een halve avocado met olijfolie
  • Diner: varkensfiletlapje met kruidenboter, gehaktballetjes met zelfgemaakte mayonaise en een halve avocado

Dinsdag

  • Ontbijt: 2 gekookte eieren, geprakt met een klont roomboter
  • Lunch: bordje met makreelfilet, gerookte zalmblokjes met mayonaise, blauwschimmelkaas, gekookt eitje, in de oven gebakken bacon
  • Diner: twee pangasiusfilets, in de oven bereid met kruiden en veel olijfolie, een halve avocado

Woensdag

  • Ontbijt: roerei van drie eieren met 30 gram boter, twee plakken in de oven gebakken bacon
  • Lunch: karbonade met kruidenboter en een halve avocado
  • Diner: een rundersaucijs en een gehaktballetje met kruidenboter

Donderdag

  • Ontbijt: 2 gebakken eieren met kaas
  • Lunch: bordje met plakjes leverworst, brie, gekookt ei met likje mayonaise, Parmaham, kaasrolletjes besmeerd met kruidenboter
  • Diner: op de huid gebakken zalmfilet met hollandaisesaus, een halve avocado

Vrijdag

  • Ontbijt: 2 gebakken eieren met bacon
  • Lunch: overgeslagen, want we waren onderweg en ik had geen trek. Wel om 17:00 uur kaasschips gemaakt van plakjes oude kaas voor de vrijdagmiddagborrel.
  • Diner: kippendijtjes met Gorgonzola uit de oven.

Samenvattend kan ik zeggen dat ik vijf dagen heerlijk heb gegeten, geen honger had of de neiging om andere dingen te gaan eten en dat ik nu van wat slechte gewoontes af ben. Het bevalt mij eigenlijk zo goed dat ik nu totaal niet de behoefte voel om weer terug te vallen in mijn patroon van de laatste maanden. Ik ga gewoon weer langzaam wat groenten toevoegen en probeer andere bereidingswijzen uit. In plaats van een stukje vis te overladen met crème fraîche en geraspte kaas doe ik er nu olijfolie en kruiden op. Ook dan wordt het lekker in de oven. De bak Griekse yoghurt met blauwe bessen en zelfgemaakte muesli komt echt nog wel op de ontbijttafel, maar dan een wat kleinere portie en niet elke dag. De kop koffie met slagroom en een stukje chocolade reserveer ik voor het weekend. Zo blijf ik netjes onder de 25 gram koolhydraten per dag, want uiteindelijk voel ik mij daar het beste bij.

6 gedachten over “Het zero carbs project

  1. Wat knap van je Lily! Het ziet er uit als een vorm van koolhydraat-vasten. Wat fijn, dat je je weer gereset voelt.
    Misschien moet ik het ook eens proberen.

  2. Hoi Lily, ik wist dat je hiermee bezig was, maar nog niet hoe het afgelopen was. Dus ben ik vandaag gaan zoeken of je erover geschreven had. Leuk om jouw ervaring te lezen! Voor zover ik zie, zijn ze wel vergelijkbaar met mijn ervaringen met het eiervasten. Dat vond ik ook een hele fijne manier om eens te resetten. De gewoontes waar ik vanaf wilde waren na afloop geen standaard gewoontes meer en zijn dat nu nog steeds niet. Af en toe en dan echt ervan genieten, bevalt me veel beter!
    Groetjes, Cora

    1. Hoi Cora, bedankt voor je reactie! Ik ben ook nog steeds van mijn slechte gewoontes af en eet nu toch wel wat minder koolhydraten per dag. Dat voelt goed!
      Groetjes, Lily

  3. Oef wat weinig eten! Die drie maaltijden samen zijn één maaltijd van mij, maar ik ben ook langer dan gemiddeld (1m85). Minderen met koolhydraten lukt me wel (nauwelijks brood, geen rijst, geen pasta). Ik vind bovenstaand dieet wel interessant.

    1. De belangrijkste regel bij een ketogene leefstijl is: eet tot je genoeg hebt, stop wanneer je verzadigd bent. Dus de hoeveelheid die ik eet, kan voor jou inderdaad veel te weinig zijn. Gewoon uitproberen!

Laat een reactie achter op Hannah Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *