Tips voor een gezond en slank 2019

Tips voor een gezond en slank 2019

Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Ik wens al mijn lezers veel gezondheid toe, en niet alleen in 2019 natuurlijk. Het is weer tijd voor de goede voornemens. Na al het overdadige eten van de afgelopen maand zijn veel mensen gemotiveerd om het een tijdje wat rustiger aan te doen met eten en drinken. Op zich een goed idee, maar dan liever niet door jezelf uit te hongeren, calorieën te tellen of nog erger: dieetproducten te gaan gebruiken. Door shakes of maaltijdrepen te gaan gebruiken zul je ongetwijfeld even afvallen, maar binnen de kortste keren zitten die kilo’s er weer aan. Gezond zijn ze ook al niet, meestal zit er nog een aardige hoeveelheid suiker in waardoor je voortdurend honger hebt. Dat kun je een tijdje negeren, maar uiteindelijk houdt niemand dit vol. De respons van het lichaam op 500 kilocalorieën per dag minder eten, is heel simpel: het gaat gewoon 500 kilocalorieën minder verbranden. Ook al sport je nog zo hard!

Gelukkig kan dit ook anders. Je kunt heerlijk eten, tot je verzadigd bent en je krijgt meer energie om te gaan sporten. Van het sporten op zich val je niet af, maar het draagt wel bij aan een goede gezondheid. Moet je veel afvallen dan zou ik kiezen voor LCHF, maar voor wie dit niet ziet zitten heb ik wel een aantal tips om wat gezonder te leven.

Kies voor puur, echt eten

Vermijd producten met een lange ingrediëntenlijst. Hoe langer de lijst, hoe onnatuurlijker het product.

Ga zelf koken

Zelf koken is geen kwestie van een Knorr Maaltijdpakket gebruiken en daar als toppunt van eigen inbreng een extra tomaat in te doen. Koken is gewoon werken met basale producten die ook 100 jaar geleden al werden gebruikt. In het begin is het misschien even wennen om geen pakjes en zakjes meer te gebruiken, maar uiteindelijk zal het nauwelijks meer tijd kosten. En een zelfgemaakte saus is zoveel lekkerder dan een zakje of pot uit de fabriek. Wil je iets lekkers bij de koffie, bak dan zelf. Ik zal niet zeggen dat suiker in zelfgebakken koekjes en cake geen kwaad kan, maar het is al een stuk beter dan de glucose-fructosestroop die de fabrikant gebruikt. En hoe natuurlijk is het om koekjes te eten die een jaar houdbaar zijn?

Vermijd toegevoegde suiker

Dit advies hoef ik vast niet uit te leggen, of wel? Lees anders dit maar eens: Word je dik van toegevoegde suiker?

Wees niet bang voor natuurlijke vetten

De angst voor verzadigd vet is volkomen onterecht en heeft ervoor gezorgd dat we veel meer koolhydraten zijn gaan eten. Dit leidt bij veel mensen tot overgewicht en andere ellende zoals diabetes type 2. Wanneer je vaker kiest voor volle zuivelproducten, roomboter en eieren dan ga je vanzelf wat minder koolhydraten eten. Vet geeft meer verzadiging en leidt niet tot pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Je hoeft minder vaak te eten en hierdoor is er een kleinere kans dat je kiest voor een ongezond tussendoortje.

Vermijd plantaardige olie

Wees terughoudend met het gebruik van meervoudig onverzadigde vetzuren zoals margarine, halvarine, zonnebloem-, mais- en sojaolie etc. Verhit ze absoluut niet maar bak liever in verzadigd vet. Olijfolie levert wel een belangrijke bijdrage aan de gezondheid. Gebruik het rijkelijk over salades en dergelijke maar pas op bij verhitting. Uiteindelijk oxideert het ook, waarbij een heleboel schadelijke stoffen vrijkomen.

Lees er hier meer over: Plantaardig is niet aardig.

Met deze tips moet je een heel eind komen, op weg naar een gezonder leven. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *