Boekrecensie Puur & Lichter

Boekrecensie Puur & Lichter

William Cortvriendt kennen we van het televisieprogramma ‘Hoe word ik 100?’ Hij schreef al twee boeken over dit onderwerp. Een recensie van het boek ‘Lichter’ is hier te lezen.

Pascale Naessens geniet in België en langzamerhand ook in Nederland met haar kookboeken over gezonde, koolhydraatarme recepten. Nu hebben de beide auteurs de handen ineen geslagen en samen een boek uitgebracht.

Het eerste gedeelte behandelt in het kort de theorie. Wanneer je de eerdere boeken van Cortvriendt gelezen hebt, is deze informatie wat overbodig. Van de andere kant kan het nooit kwaad de kennis nog even op te frissen. Er wordt uitgelegd hoe onze voeding totaal ontspoorde, wat geleid heeft tot een enorme toename in allerlei welvaartsziekten. Verder kunnen we lezen dat verzadigde vetten geen enkele relatie hebben met de kans op hart- en vaatziekten, dat een caloriebeperkt dieet zinloos is en wat insuline voor rol speelt in de vetopslag van het lichaam. Allemaal informatie die mijn trouwe lezers zeer bekend voorkomt. Met andere woorden: je kunt net zo goed de artikelen op deze site lezen, maar het boek is toch zeer de moeite waard vanwege de recepten.

Voorzien van prachtige foto’s presenteert Pascale heerlijke, eenvoudige en koolhydraatarme gerechten. Van ontbijt tot en met dessert, er is voor elke gelegenheid wat te vinden. Ze gaat zoveel mogelijk uit van onbewerkte ingrediënten die over het algemeen goed verkrijgbaar zijn in de supermarkt. En enkele keer heeft ze het over onbekende dingen zoals sluimererwten en gandaham. Met een beetje logisch nadenken kan je dit vervangen door iets wat in Nederland wel te koop is.

Een gemiste kans is dat ze niet vermeldt hoeveel koolhydraten er in elk recept zitten. Dat betekent dat je zelf even goed moet nadenken als je strikt koolhydraatarm eet, want soms gebruikt ze dingen die toch wat rijker aan koolhydraten zijn. Ook gebruikt ze in desserts soms een eetlepel honing (16 gram koolhydraten!) of ontbijtjes met heel veel fruit. Nectarines, mango en papaja bevatten veel suikers. Kies dus liever voor frambozen, bosbessen en aardbeien. Eet je liberaal LCHF, dan kan je eigenlijk alle recepten wel gebruiken. Het boek is een aanrader voor iedereen die start met koolhydraatarm eten. De recepten zijn makkelijk klaar te maken en je zult al gauw merken dat je heerlijk kunt eten en toch afvallen. Heb je de smaak daarna te pakken en wil je meer afvallen, dan is het de moeite waard om eens verder te kijken naar recepten waarbij wel aangegeven wordt hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten ze bevatten. Het aantal calorieën is niet interessant, zoals ook in dit boek weer eens uitgebreid wordt uitgelegd.

Puur & Lichter; slanker door goed te eten, Pascale Naessens en William Cortvriendt, ISBN 9789401453349, adviesprijs 24,99 Euro

2 gedachten over “Boekrecensie Puur & Lichter

  1. Dit boek biedt een goed tegenspel aan het slecht onderbouwde artikel van Wim Köhler over het Pioppi-dieet in de NRC van zaterdag 15 december, waarin hij de verouderde ideeën over het gebruik van verzadigd vet nog maar eens opvoerde. Een artikel dat een kwaliteitskrant als de NRC onwaardig is.

    1. Bedankt voor je reactie. Voor iedereen die toch nog geïnteresseerd is in dit onzinnige artikel is hier de link: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/14/pas-op-voor-verzadigd-vet-in-het-pioppi-dieet-a3060680
      Jammer dat er nog steeds zoveel mensen vastzitten in kennis die volledig achterhaald is. Voor de duidelijkheid: er is geen enkel betrouwbaar onderzoek dat een verband aantoont tussen verzadigd vet in de voeding en de kans op hart- en vaatziekten. Wel is aangetoond dat mensen die de eerste hulp binnen worden gebracht met een hartinfarct zelden een te hoog LDL-cholesterol hebben, maar wel een te laag HDL (het goede cholesterol, dat nodig is om het slechte cholesterol terug te brengen naar de lever, waar het vernietigd wordt). Hoe krijg je dit HDL-cholesterol omhoog? Door natuurlijke, verzadigde vetten te eten. Kokosolie is bij uitstek geschikt omdat dit geen enkel effect heeft op het LDL, maar het HDL met 10% kan verhogen. De co-auteur van Het Pioppi-dieet is cardioloog. Hij wordt dagelijks geconfronteerd met hart- en vaatziekten en ziet ook hoe de gezondheid van zijn patiënten drastisch verbetert wanneer ze zijn raad opvolgen: suiker en snelle koolhydraten vermijden en meer verzadigde vetten in de voeding. Het boek heeft een referentie-lijst met meer dan 80 bronnen. Knap dat Wim Köhler er een uit heeft weten te halen die niet makkelijk te vinden is. Ook vindt hij het raar dat er geen bronnen van na 2015 in staan. Terwijl hij toch zelf graag de meest verouderde studies uit de kast haalt. Ancel Keys publiceerde zijn onderzoeksresultaten meer dan 50 jaar geleden. Hij heeft overigens zelf toegegeven dat de resultaten waren gemanipuleerd. Lees hier meer over in mijn artikel http://www.suikerbom.nl/2017/10/16/de-onterechte-angst-voor-verzadigd-vet/
      Inderdaad werd Ancel Keys 100, maar dat is waarschijnlijk te danken aan het feit dat hij in Pioppi is gaan wonen en over is gegaan op een mediterraan dieet.
      Ik vrees dat voor- en tegenstanders van verzadigd vet elkaar nog lang met de feiten om de oren zullen slaan. Intussen blijf ik iedereen adviseren: probeer zelf eens wat er met je gezondheid gebeurt als je meer verzadigde vetten en minder suikers gaat eten. Laat je cholesterol van tevoren en na een aantal maanden meten, kijk wat het effect op de bloeddruk en de bloedsuikers is. Merk hoe het buikvet verdwijnt en hoe lekker je kan eten zonder dik te worden. Uiteindelijk is dat het beste bewijs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *