Snoepfestijn

Snoepfestijn

Het afgelopen weekend werd in ons dorp Sint Maarten gevierd. Schattig hoor, die kleuters met hun lampionnetjes die een liedje zingen en vervolgens dankbaar hun snoepje in ontvangst nemen. Niet iedereen is van mening dat Sint Maarten een kleuterfeest is, dus zo komen er steeds grotere kinderen aan de deur die erg hun best doen om zoveel mogelijk adressen aan te doen. Hetgeen resulteert in hele tassen met snoep. Ik heb ooit eens geprobeerd om ze een mandarijntje te geven, of een verpakt stukje kaas. Maar dan kijken ze je aan of je ze puur vergif aanbiedt en waarschijnlijk gooien ze het gewoon weg. Dus nu geef ik ze ook snoep, hoewel ik van mening ben dat juist dit puur gif is. Althans in deze hoeveelheid.

Het argument dat zo’n feest maar een keer per jaar is vind ik niet zo sterk. Sint Maarten is nog geen twee weken na Halloween. Over een paar weken is het Sinterklaas, daarna Kerstmis. Daarbij kom alle verjaardagen in de familie, de kinderfeestjes etc. Als je goed kijkt is er elke week wel een gelegenheid om buitensporig te mogen snoepen.

Helaas beseffen heel weinig mensen hoeveel suiker er in een klein beetje snoep zit. De snoepjes op de foto bevatten bij elkaar maar liefst 25 suikerklontjes, ofwel 75 gram pure suiker.

De WHO (World Health Organization) doet de aanbeveling om niet meer dan 10% van de dagelijkse energiebehoefte aan vrije suikers (*) te consumeren. Dit hebben ze in 2015 aangevuld met de suggestie dat een verdere vermindering tot 5% tot nog meer voordelen voor de gezondheid kan leiden.

Het snoepgoed op de foto vertegenwoordigt voor een 6-jarige een kwart van zijn dagelijkse energiebehoefte. Voor een volwassen vrouw is dit 20%, een volwassen man krijgt met deze snoepjes 15% van zijn dagelijkse caloriebehoefte binnen. Het is dus niet alleen ongezond voor kinderen. Er blijft heel simpel te weinig ruimte over voor voedingsmiddelen met noodzakelijke bestanddelen zoals vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Snoep je vaak zoveel dan krijg je vroeg of laat tekorten aan bepaalde stoffen. En voor een opgroeiend kind is dit nog een stukje kwalijker dan voor een volwassene. Ik wil niemands plezier bederven, maar het is misschien toch iets om eens over na te denken.

(* Vrije suikers zijn de door fabrikanten en consumenten toegevoegd suiker en de van nature aanwezige suiker in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *