Toch pasta eten?

Toch pasta eten?

In een koolhydraatarm dieet is er weinig tot geen ruimte voor pasta, aardappelen en rijst. Deze hebben een grote invloed op de bloedsuikerspiegel en het aanmaken van insuline. Wanneer je maar genoeg van deze voortdurende pieken en dalen in je bloedsuiker- en insulinespiegels hebt, ontstaat er vroeg of laat insulineresistentie. Op zijn beurt geeft dit een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

De vezels in koolhydraten worden echter niet omgezet in glucose. Wanneer ik voor iemand uitreken hoeveel koolhydraten hij of zij mag eten, dan tellen de vezels niet mee. We weten inmiddels allemaal wel dat vezels goed zijn voor de darmen: ze voeden de gezonde darmbacteriƫn. Een gezonde darmflora levert een bijdrage aan insulinegevoeligheid. Dit heeft te maken met het GLP-1 hormoon, wat zorgt voor de bloedsuikerregulering over langere termijn.

Er bestaat ook zoiets als resistent zetmeel. Dit is een vorm van koolhydraten die geen effect op het bloedsuiker heeft: het gedraagt zich als bovengenoemde vezels. Bonen, linzen en erwten bestaan voor een deel uit dit resistente zetmeel, naast gewoon zetmeel. Wanneer je niet al te gevoelig bent voor koolhydraten, dan passen deze voedingsmiddelen ook binnen een koolhydraatbeperkt dieet.

Er is een manier om koolhydraten voor een deel resistent te maken, waardoor ze voor een kleiner deel worden omgezet in glucose. Door aardappelen, rijst of pasta eerst te koken en dan af te laten koelen wordt een deel van het zetmeel resistent en gaat zich in het lichaam gedragen als vezels: het voedt de gezonde darmflora en verandert niet in glucose.

Koude pasta, aardappelen of rijst zijn prima eetbaar in een salade, maar wat zou er gebeuren als je het na het afkoelen opnieuw opwarmt? Dit is wat betreft pasta onderzocht door Michael Mosley van het BBC-programma Trust Me I’m A Doctor. Een groep vrijwilligers kreeg drie dagen achtereen een verschillende maaltijd voorgeschoteld, waarna hun bloedsuikerspiegel diverse keren werd gemeten. De eerste dag stond er warme pasta op het menu, de tweede dag werd de pasta koud gegeten en op de derde dag kregen de deelnemers opgewarmde pasta voorgeschoteld. Zoals verwacht had de warme pasta de grootste invloed op het bloedsuiker. Maar verrassend was niet alleen dat de koude pasta minder invloed had, het bleek dat in de afgekoelde en weer opgewarmde pasta nog meer resistent zetmeel was ontstaan. Conclusie: het koken, laten afkoelen en weer opwarmen van pasta is de beste keus als je niet te veel bloedsuikerschommelingen wil hebben. De test is niet herhaald bij aardappelen en rijst, maar de verwachting is dat het resultaat hierbij hetzelfde zal zijn.

Goed nieuws dus voor iedereen die toch zo af en toe wat extra koolhydraten wil eten. Het is wel een kwestie van uitproberen: houd het bij een kleine hoeveelheid en kijk hoe je lichaam reageert. Merk je dat het je eetlust aanwakkert, dan heeft het toch te veel invloed op je bloedsuiker en moet je terughoudend zijn. Combineer het in ieder geval met voldoende groente en iets van een vette saus. Zo houd je de boel in evenwicht.

Eet smakelijk!

Bronnen

About resistant starch

Is reheated pasta less fattening?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *