Pioppi dieet

Pioppi dieet

Onlangs schreef ik een boekrecensie van The Pioppi Diet. Dit boek is inmiddels in het Nederlands vertaald en vanaf vandaag verkrijgbaar bij onder andere Bol.com. Kijk ook de uitzending ‘Dokters van Morgen’ terug op NPO start of via de website van AvroTros. Hierin werd gisteravond uitgebreid aandacht besteed aan het Pioppi dieet. Het is misschien een iets andere benadering dan LCHF, maar de resultaten zijn minstens zo goed. De drie kandidaten in het programma boekten in drie weken tijd een enorme gezondheidswinst.

28 gedachten over “Pioppi dieet

    1. Hallo! Ik had een vraag, ik wil met de startersgids beginnen van Matty Barnhoorn (the new food). Is dit te vergelijken met het Pioppi dieet?
      Ik vind voornamelijk alle recepten, maar vooral de weekmenu’s zo handig.
      En zijn er ook mensen die mede dankzij deze levenswijze júist een verlaagde cholesterol hebben gekregen? Ik ben zo bang dat dit alleen maar slechter word met alle vol vette producten.

      1. Hoi!
        Dat zou ik niet weten, ik ken die startersgids niet. De site van Dietdoctor.com kan ik van harte aanbevelen als je LCHF wil gaan eten (en natuurlijk deze site, kijk even onder het kopje LCHF).
        Wat cholesterol betreft: veel mensen (waaronder ik) melden een geweldige vooruitgang in hun bloedvettenprofiel nadat ze overgegaan zijn op voldoende verzadigd vet in hun voeding, terwijl ze suiker en andere snelle koolhydraten hebben geschrapt. Het goede cholesterol (HDL) gaat ervan omhoog, het LDL kan iets mee stijgen maar dan gaat het om grote, onschuldige deeltjes. Het slechte LDL en de triglyceriden stijgen door teveel suikers.
        Lees er hier meer over:
        http://www.suikerbom.nl/2017/10/16/de-onterechte-angst-voor-verzadigd-vet/

    1. Hallo Karin,
      Ja verwarrend is dat nog hè? Toch komen er gelukkig steeds meer deskundigen voor uit dat de huidige voedingsadviezen totaal verkeerd zijn. In dit artikel leg ik uit hoe dit ontstaan is: http://www.suikerbom.nl/2017/10/16/de-onterechte-angst-voor-verzadigd-vet/
      In het boek het Pioppi-dieet gaat cardioloog Aseem Malhotra uitgebreid in op het belang van gezonde vetten. Hij legt uit dat het juist de suiker en andere koolhydraten zijn die tot een verhoogd cholesterol leiden.Ik kan het boek ook van harte aanbevelen voor alle diëtistes!
      Groetjes,
      Lily

  1. Waarom mag zonnebloemolie niet?
    En als je fruit van het seizoen wil eten, dan moet je nu juist appels eten en peren eten, mag dat ook niet?
    Hoe zit het met tempé? Is dat teveel bewerkt, of mag dat? In zijn algemeenheid, hoe kom je als vegetariër aan voldoende eiwitten?
    En is er een sojasaus die is toegestaan?

    1. Zonnebloemolie is industrieel vervaardigd, dus bepaald geen natuurproduct. Bij het Pioppi-dieet kies je voor onbewerkt voedsel, met maximaal drie ingrediënten die vermeld staan op de verpakking. Ik denk dat je hierdoor ook vastloopt bij sojasaus. Zelfs een gluten- en suikervrije variant is nog teveel bewerkt. Een andere reden om geen plantaardige oliën (behalve olijfolie) te gebruiken is dat ze te veel omega 6 bevatten en instabiel zijn bij verhitting. Via onderstaande link kun je hier meer over lezen. Een appel per dag wordt aangeraden en een peer mag ook best tenzij je gezondheidsproblemen hebt zoals insulineresistentie en/of overgewicht. In dat geval zijn bessen en frambozen een betere keus. Je kunt ook prima zonder fruit, als je maar kiest voor voldoende groente. Liefst 500 gram per dag. Tempé is gefermenteerd en dat is juist heel goed voor je, het is een prima eiwitbron. Je kunt ook kiezen voor peulvruchten. Dit levert iets meer koolhydraten op maar die zijn niet of weinig van invloed op je bloedsuikerspiegel.Als je alleen vegetariër bent en geen veganist dan zijn eieren natuurlijk ook een goed idee. Liefst minimaal 10 per week, drie per dag mag ook.
      Dit is het artikel over plantaardige olie:
      http://www.suikerbom.nl/2017/11/29/plantaardig-is-niet-aardig/

  2. Beste mensen, ik heb altijd begrepen dat je extravirge olijfolie niet mag verhitten. Waar bak je dan in? Mag het ook geklaarde boter of Ghee zijn im in te bakken?
    En volkoren brood heb je toch nodig voor de vezels en Jodium?

    1. Je mag olijfolie een beetje verhitten, dus niet te heet. Ik gebruik het bijvoorbeeld als ik courgettesliertjes even wil opbakken. Dat duurt hooguit een of twee minuten. Maar om vlees of vis in te bakken is het niet zo geschikt. Ghee is prima, maar erg duur. Gewoon roomboter gaat prima of kokosolie, eventueel de ontgeurde variant. Zelf gebruik ik ook vaak ossewit, van grasgevoerde koeien. Dat is o.a. hier te koop: https://schotsehooglanders.nl/product/ossewit/
      Wat vezels betreft: eet veel groente, met name koolsoorten bevatten heel veel vezels, veel meer dan volkoren brood. Jodium zit o.a. in eieren, zuivel en vis. Aangezien je met zowel Pioppi als LCHF minimaal 10 eieren per week zou moeten eten en veel vette vis, kom je ruimschoots aan je jodium.

  3. Hallo suikerbom,
    Ik eet geen vlees en vis en ook geen zuivel. Soms wel een ei en ook kaas. Voor het vlees lees ik hier dat tempe een goede vervanger is. Wat adviseer je voor de vis en zuivel?
    Is roggebrood of haverbrood wel goed om te lunchen?

    1. Hoi Akke,
      Kaas en eieren zijn ook zuivel 🙂 Ik zou eiwitten inderdaad halen uit kaas, eieren, tempe en misschien wat peulvruchten. Rogge- en haverbrood zijn weliswaar iets minder slecht dan tarwe- of witbrood, maar hebben evengoed nog een aardige invloed op je bloedsuikerspiegel. Het is een beetje afhankelijk van je doel. Wil je LCHF of Pioppi gaan doen om af te vallen of om van diabetes type 2 af te komen dan zou ik zo min mogelijk koolhydraten eten. Ben je gezond en heb je een goed gewicht dan is het prima om nu en dan roggebrood te eten. Maar kijk ook eens bij mijn recepten voor koolhydraatarm brood. Succes!

    1. Het boek ‘Het Pioppi dieet’ bevat recepten voor ontbijt, lunch en diner. Genoeg voor drie weken. Maar er zijn meer sites met koolhydraatarme recepten, zo speciaal is Pioppi nu ook weer niet. Dietdoctor.com is een goede site, weliswaar in het Engels, maar de recepten zijn volledig ´Pioppi-proof`. Hetzelfde geldt voor mijn recepten: http://www.suikerbom.nl/recepten/

  4. Mag je wel de zero pasta spagetti en rijst van de Action die gemaakt is van de wortels van de Konjac plant? Daar hebben ze rijst en spagetti en noodles van. Is glutenvrij, high fibre, fat free en sugar free.

    1. De producten die je noemt zijn prima als je koolhydraatarm wil eten. De keerzijde is echter dat ze nauwelijks calorieën bevatten en geen vet. De gedachte achter een koolhydraatarm dieet (zoals Pioppi en LCHF) is dat je je energie uit gezonde vetten haalt. Dus als je ze gebruikt voeg dan veel olijfolie toe of kies voor een vette saus op basis van crème fraîche, Griekse yoghurt of boter en eieren. Het beste is om niet meer dan drie keer per dag te eten, dus je moet ervoor zorgen dat je goed verzadigd raakt.

  5. Het lijkt ook erg op het kenogeen dieet.
    de Film :”the magic pil” (you tube)laat ook op een goede wijze zien waar suiker en zetmeel toe lijden.

    1. Wat een goede tip, ik zat te wachten tot de film op Netflix kwam (staat er misschien al op, ik heb nu even geen abonnement). Fijn dat de film voor iedereen toegankelijk is via Youtube.
      Het Pioppi-dieet is koolhydraatarm, maar we spreken pas van een ketogeen dieet als je zo rond de 20 gram koolhydraten per dag blijft. Dan is er geen ruimte voor zoete aardappel of peulvruchten.

    1. Nergens wordt zoveel brood gegeten als in Nederland. Ik denk dat ze in Pioppi best wel eens een stukje brood eten, maar dan als bijgerecht en niet als hoofdmaaltijd. Net zo als de Fransen doen: daar eten ze veel vetten in de vorm van kazen, ganzen- en eendenvet en vette sauzen. Een stukje stokbrood wordt daar gebruikt om je bord schoon te vegen. Wat gebak betreft vertelt Aseem Malhotra dat ze in Pioppi alleen op zondag iets van een zoet dessert nemen.

    1. Daar heb ik geen ervaring mee, maar als het een onbewerkt product betreft neem ik aan dat het wel kan. In principe heb je geen melk nodig, er zijn mensen die LCHF of Pioppi eten en helemaal geen zuivelproducten gebruiken. Maar als je Griekse yoghurt wel kan eten is dat ook een goede keuze.

  6. Ik ga regelmatig naar de sportschool, volgens mij heb je koolydraten nodig om je spieren te laten groeien, betekent dat het pioppi dieet niks voor mij kan betekenen?
    Ik zou zowel wat vet willen kwijtraken als spieren laten ontwikkelen.
    Graag advies in deze

    1. Hallo Wim,
      Je hebt geen koolhydraten nodig om spieren te ontwikkelen. Volgens mij is het een kwestie van trainen, mogelijk heb je wel wat meer eiwitten nodig. Zowel Pioppi als LCHF zijn bij uitstek geschikt om vet te verbranden. Koolhydraten zorgen voor een bloedsuikerpiek, waarop het lichaam insuline produceert. Insuline is het hormoon dat zorgt voor vetopslag. Minder koolhydraten = minder insuline = meer vetverbranding. Als man heb je nog het voordeel dat met name het buikvet als eerste verdwijnt. Dus als jij nu heel hard je buikspieren gaat trainen, dan wordt dankzij de vetverbranding je wasbordje ook nog mooi zichtbaar!
      Mocht je ook aan duursport (willen doen), dan is een koolhydraatarm dieet nog steeds heel geschikt. Lees dit maar even: http://www.suikerbom.nl/2018/05/25/lchf-en-duursport/
      Veel succes!

  7. Ik ben allergisch voor noten. Weet jij of er een vervanger is voor noten die in recepten voorkomen? Of is het geen probleem als je tijdens het pioppi-dieet geen noten eet?

    1. Het is natuurlijk geen probleem om geen noten te eten. Ze zijn gezond, maar ook niet zo essentieel dat je er niet zonder zou kunnen. Er zijn altijd wel vervangers te bedenken, maar dan moet je even aangeven welke recepten je bedoelt. Amandelmeel kun je vervangen door kokosmeel, hoewel dit wel iets droger is en een specifieke smaak heeft. Vaak is het ook mogelijk om in plaats van noten, zaden en pitten te gebruiken. Denk aan pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, pijnboompitjes etc. Deze kun je ook tot meel vermalen.

  8. Omdat dietisten het voedingsUnilever centrum volgen. Kleie babies krigen moedermelk met 50% verzadigd vet. Wat een vies ding he natuur. Die gaat babies vermoorden met hun vet. Nee natuurlijk niet. Waarom zou de natuur dat doet. Ook je lijf maakt verzadigd. Zou die dat echt doen als het zo slecht is. Waarom geen onverzadigd vet? Want dat is toch wel goed. Je lichaam heeft dit nodig om allerlei processen in gang te zetten. Suiker zorgt voor meer honger. Terwijl vet met eiwitten zorgen dat je minder trek heb. Zorg dus dat je maaltijden wat vet en eiwitten bevat. Zo eet je onbewust minder. Vaak heb he echt minder trek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *