Relax!

Relax!

We weten allemaal wel dat stress niet goed voor ons is. Met name chronische stress zorgt voor een scala aan gezondheidsproblemen, waaronder hoge bloeddruk, slaapstoornissen, maag-darmproblemen en nog veel meer ellende. Minder bekend is dat je van stress dik kunt worden. En dat komt niet doordat je door de stress geen zelfbeheersing hebt en te veel gaat eten. Want, ik herhaal het nog maar eens, overgewicht ontstaat door een onbalans in hormonen en niet door een onbalans in calorieën in/ calorieën uit.

Hoe zit dit? Bij acute stress ontstaat er een lichamelijke reactie die ons in staat stelt om te vluchten of te vechten. Adrenaline zorgt voor een versnelde hartslag, het verhogen van de bloeddruk en een toename van bloedtoevoer naar de spieren. Cortisol zorgt ervoor dat de lever een signaal krijgt om meer glucose af te geven aan de bloedbaan. Hierdoor gaat tevens de insulinespiegel omhoog. Is er sprake van chronische stress dan blijven de bloedspiegels van adrenaline en cortisol hoog. Doordat er meer cortisol geproduceerd wordt blijft ook de bloedsuikerspiegel hoog en als gevolg hiervan wordt er veel insuline geproduceerd. Insuline is het hormoon dat zorgt voor vetopslag. Zo kan stress uiteindelijk leiden tot obesitas en diabetes type 2.

Het heeft dus echt zin om te kijken hoe je stress de baas kunt worden. Ik geef geen cursus stress-management, daarover is elders op het internet genoeg informatie te vinden. Wat eten betreft kan ik wel een advies geven. Door koolhydraatarm te gaan eten zorg je al dat stress minder invloed heeft op je gewicht. Je bloedsuiker blijft mooi stabiel en dat scheelt enorm in de insulineproductie. Toch moet je ook uitkijken dat anders eten niet tot meer stress gaat leiden. Geef jezelf de gelegenheid om langzaam aan een nieuwe lifestyle te wennen. Dit gaat vaak met vallen en opstaan. Geef ook afvallen de tijd die het nodig heeft, stress rondom je gewicht werkt averechts. Succes!

Bronnen

  1. Stress-related cortisol secretion in men: relationships with abdominal obesity and endocrine, metabolic and hemodynamic abnormalities.
  2. Effects of sleep deprivation and exercise on glucose tolerance.
  3. Does emotional stress cause type 2 diabetes mellitus?
  4. Clinical Study Mindfulness Intervention for Stress Eating to Reduce Cortisol and Abdominal Fat among Overweight and Obese Women: An Exploratory Randomized Controlled Study.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *