Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Speciaal voor een van mijn trouwste lezers ga ik dit keer iets meer vertellen over het ketogeen dieet. In een eerder artikel schreef ik al over optimale vetverbranding, dit noemen we ketose. Om deze toestand te bereiken moet je behoorlijk strikt zijn in je koolhydratenbeperking. Eet je zo rond de 20 gram koolhydraten per dag, dat is ongeveer 80 kilocalorieën, dan spreek je van een ketogeen dieet. Daarbij let je ook nog op de hoeveelheid proteïne (eiwit) in je voeding, omdat het lichaam daar ook weer glucose uit kan maken. Dat is niet de bedoeling, er moet vet verbrand worden.

Het lichaam kan kiezen uit twee energiebronnen. De eerste is suiker, uit koolhydraten. Dit is voor veel mensen de meest gebruikte energiebron. De tweede bron is vet. Een ketogeen dieet bevat zoals gezegd zo weinig koolhydraten dat het lichaam gedwongen wordt om uitsluitend vet als energiebron te gebruiken. Je kiest hierbij voor natuurlijk, onbewerkt voedsel zoals eieren, vlees, vis, avocado, boter, olijfolie en noten. De hersenen, die normaal veel glucose gebruiken, kunnen prima functioneren met vet als brandstof. Wanneer er geen suiker meer beschikbaar is gaat de lever vet omzetten in energiemoleculen: ketonen. Deze voorzien je brein van voldoende energie. Je zult zelfs merken dat je hersenen de voorkeur geven aan ketonen in plaats van suiker, doordat je concentratie verbetert.

Wanneer je lichaam ketonen als voornaamste energiebron gebruikt ben ‘in ketose’.

Dit heeft tal van voordelen, zoals:

  • Het lichaam verbrandt flink wat vet, en dit gaat 24 uur per dag door. Je valt af zonder honger te hebben en het schadelijke buikvet verdwijnt als eerste.
  • Na een gewenningsperiode van enkele dagen merk je dat je enorm veel energie krijgt.
  • De concentratie verbetert, je kunt beter focussen en je geheugen wordt beter.
  • Geen hoofdpijn/migraine meer.
  • De huid wordt mooier, acne kan volledig verdwijnen.
  • Gunstig effect op de bloeddruk.
  • Een beter bloedvettenprofiel: het goede HDL-cholesterol wordt hoger, de schadelijke kleine LDL-deeltjes verminderen in aantal.
  • Meer uithoudingsvermogen bij duursporten.
  • Geen trek in zoetigheid meer. Niet de hele dag hoeven eten. Voedsel met voldoende natuurlijke vetten zorgt voor langdurige verzadiging.
  • Diabetes type 2 kan omgekeerd worden, bij diabetes type 1 hebben patiënten veel minder insuline nodig.
  • Door het normaliseren van de bloedsuikerspiegel nemen ontstekingsreacties in het lichaam af. Hierdoor hebben mensen met gewrichtsklachten minder pijn.
  • Epilepsiepatiënten krijgen de aanvallen onder controle: ze kunnen drastisch in aantal afnemen of zelfs verdwijnen.
  • Omdat bij een bipolaire stoornis dezelfde medicijnen als tegen epilepsie worden gebruikt, bestaat het vermoeden dat het de stemming kan stabiliseren. Veel mensen, waaronder ik, ervaren dit ook.
  • Er zijn aanwijzingen dat een ketogeen dieet hersenkanker kan genezen. Dit moet nog verder onderzocht worden.

Dieet of lifestyle?

Voor veel mensen is deze manier van eten niet een tijdelijke oplossing voor gezondheidsproblemen. Ze voelen zich er zo goed bij dat ze het een leven lang volhouden.

Ook voor vegetariërs en mensen die geen zuivelproducten verdragen zijn er genoeg mogelijkheden om ketogeen te eten.

Ook proberen? Kijk op dietdoctor.com voor alle informatie, gratis videocursussen en recepten.

4 gedachten over “Ketogeen dieet

  1. Prachtig artikel, Lily. Ik ervaar nu ik hier bijna een maand mee bezig ben steeds meer gezondheidsvoordelen.
    Nog minder allergie en astma. Mijn huid is nog nooit zo goed geweest. Meer energie en focus.

    1. Dank je! Wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Wie weet inspireer je ook andere mensen om dit te gaan proberen.

  2. “Daarbij let je ook nog op de hoeveelheid proteïne (eiwit) in je voeding, omdat het lichaam daar ook weer glucose uit kan maken. Dat is niet de bedoeling, er moet vet verbrand worden.” Dit proces is “demand-drijven”, het is niet zo dat alle proteïnen worden omgezet in glucose, alleen als het nodig is voor het goed functioneren. het is dus niet zo dat “teveel proteïne” vetverbranding tegen gaat terwijl dat hier wel wordt gesuggereerd 🙂

    Interessant artikel dat hier meer over uitlegt: http://www.tuitnutrition.com/2017/07/gluconeogenesis.html?m=1

    Btw, ben hier gekomen via je artikel over de hooglanders, fijn eindelijk eens wat positiefs te lezen over het eten van vlees!

    1. Hoi Mirjam, bedankt voor je reactie!
      Ik schrijf dat het lichaam uit proteïne glucose KAN maken, niet dat een teveel aan proteïne per definitie omgezet wordt in glucose. In dit artikel legt nefroloog en low carb specialist Jason Fung uit hoeveel eiwitten een LCHF-dieet zou moeten bevatten: https://www.dietdoctor.com/how-much-protein-should-you-eat en in dit artikel vertelt hij waarom low carb voeding wel veel vet maar niet (te) veel eiwitten moet bevatten:https://www.dietdoctor.com/low-carb-high-fat-not-protein
      Een teveel aan proteïne heeft wel degelijk invloed op je insuline-spiegel. Wanneer je LCHF eet om gezond te blijven zal dit niet gauw een probleem opleveren. Probeer je echter af te vallen en merk je dat het gewichtsverlies uitblijft of stagneert, dan is het zeker de moeite waard om te experimenteren met de hoeveelheid proteïne in je voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *