Verantwoorde tussendoortjes

Verantwoorde tussendoortjes

Onlangs kwam ik een advies tegen van zorgverzekeraar Menzis over verantwoorde tussendoortjes. Drie hoofdmaaltijden per dag en maar liefst DRIE tussendoortjes zouden een uitgebalanceerd dieet vormen. Dat betekent dus min of meer de hele dag eten, een vrij wonderlijk advies voor mensen die af willen vallen. Vooral omdat ze dingen adviseren als een appel met kaneel en rozijnen (31 gram koolhydraten) of ijs van een halve bevroren banaan met aardbeien (22 gram koolhydraten). Dat is een aardige suikerstoot in je buik. En hoppa: je bloedsuiker schiet de lucht in, er wordt insuline geproduceerd, je krijgt binnen korte tijd een dipje en je hebt alweer honger. Op naar de volgende maaltijd of snack.

Kan dit ook anders? Natuurlijk, anders zou ik dit stukje niet schrijven. Ik heb echter wel vervelend nieuws: de beste snack is geen snack. Wanneer je zorgt dat je drie keer per dag een goede maaltijd met voldoende vet eet, heb je als het goed is geen behoefte aan eten tussendoor. De echt hardcore LCHF-er eet slechts twee keer per dag.

Als je net begonnen bent met koolhydraatarm eten is het wel eens lastig om precies voldoende te eten. Dat is niet erg, na verloop van tijd weet je dat je beter een klontje roomboter extra over je groente kan doen of wat meer olijfolie over de salade. En heb je echt behoefte aan iets tussen de maaltijden dan zijn dit enkele suggesties met weinig of geen koolhydraten:

  • Een kop koffie met een flinke eetlepel slagroom, eventueel met 1 stukje pure chocolade (minimaal 85% cacao is het beste)
  • Een kop thee of koffie met 2 theelepels kokosolie
  • Een gekookt ei met mayonaise (koop mayonaise met een minimale hoeveelheid toegevoegde suiker)
  • Besmeer een paar plakjes kaas met roomboter, rol ze op en strooi er wat kruiden overheen
  • Een paar plakjes leverworst (kijk op het etiket, koop leverworst met zo min mogelijk toevoegingen) of andere vleeswaren
  • Een paar noten; macadamia-, para- of pecannoten bevatten de minste koolhydraten
  • Kaaschips
  • Stukje brie of camembert
  • Een paar olijven
  • Een halve avocado met wat zeezout en een beetje olijfolie

Tot slot nog even dit: maak je niet druk om het aantal calorieën, het gaat om de hoeveelheid koolhydraten die je moet beperken. Houd de basisregel van LCHF-eten in gedachten: eet wanneer je honger hebt, stop wanneer je genoeg hebt gegeten. Bedenk hierbij dat het verzadigingsgevoel vaak even op zich laat wachten, dus eet je niet propvol maar liever halfvol. Je leert vanzelf wat de goede hoeveelheden zijn.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *